prolitog_top_1.jpg

Tietopankki

Pro Litografia yhdistys tekee ja tukee litografian tutkimusta. Tietopankki kokoaa yhdistyksen tuottamaa ja keräämää tietoa, herättelee keskustelua ja esittelee sekä Pro Litografian julkaisusarjan että vedoskokoelman.

Tietopankki jakaantuu kahteen osaan: tekstikokoelmassa artikkelit ja esseet pohtivat litografian suhdetta nykytaiteeseen, syventävät historiallista näkemystä kivilitografian kehitykseen Euroopassa sekä erityisesti Suomessa ja esittelevät litografiaan erikoistuneita grafiikankeskuksia ja niiden toimintatapoja. Lisää grafiikan keskuksista myös linkeissä.

Vedoskokoelma esittelee Pro Litografian vedoskokoelman, joka on aktiivisesti karttuva teosarkisto tallettaen erityisesti kotimaista nykylitografiaa. Kokoelma perustuu taiteilijoiden lahjoituksille ja se on tutkimus- ja tallennuskäyttöön varattu taidekokoelma.

Yhdistyksen julkaisusarja perustuu myös kuvan ja tekstin yhtäläiselle merkitykselle tutkimuskäytössä. Julkaisusarjassa on tähän mennessä ilmestynyt litografiasalkku ”Yhdestoista hetki” (2007), näyttelykatalogi ”Reunalla” (2010), symposiumjulkaisu ”Kiveen piirretty” (2011) ja näyttelykatalogi "Pyörre/Werveling" (2012).

Tietopankki vastaanottaa ja julkaisee mielellään kirjoituksia erityisesti litografiasta, mutta myös taidegrafiikasta yleensä, sekä ottaa vastaan litografian teoslahjoituksia. Ota yhteyttä: Annika Dahlsten, annikadahlsten(at)gmail.com

Tekstikokoelma

Näyttelyjulkaisu "Pyörre / Werveling"
2012 Pro Litografian julkaisuja nro 4

Pro Litografia järjesti kivilitografianäyttelyn Pyörre Porvoon Taidehallissa kesällä 2012. Näyttelyn yhteydessä tehtiin samanniminen näyttelyjulkaisu.

Alapuro, Anna:
Oikeanlaista kemiaa (Johdanto)

Castrén, Hannu:

Kiveen kompastuneen muistiinpanoja

Dahlsten, Annika:

Lukea, mitä koskaan ei ole kirjoitettu

Symposiumjulkaisu ”Kiveen piirretty”
2011 Pro Litografian julkaisuja nro 3

Pro Litografia järjesti yhdessä Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen kanssa 15.10.2011 litografiaseminaarin, jossa kuultiin puheenvuoroja ruotsalaisilta ja suomalaisilta asiantuntijoilta. Samalla ilmestyi symposiumjulkaisu ”Kiveen piirretty”.

Alapuro, Anna:
Litografia liikkuu ajassa. Johdanto

Anttonen, Erkki:
Litografia Suomessa

af Burén, Jan
:
Litografins väg till Sverige
Dahlsten, Annika:
Painoprosessi performatiivina

Lundqvist, Lars:
Litografiska Akademin; ett kulturprojekt

Kuvia symposiumista

Näyttelyjulkaisu ”Reunalla / Aan de rand”
2010 Pro Litografian julkaisuja nro 2

Pro Litografian näyttely ”Reunalla / Aan de rand” esitteli yksitoista yhdistyksen taiteilijaa belgialaisessa taidegrafiikan keskuksessa Frans Masereel Centrumissa 1.10. – 30.11.2010. Yhdistys julkaisi näyttely yhteydessä katalogin nimeltään ”Reunalla”. Dahlsten, Annika: Johdanto Durt, Ivan: Frans Masereel Centrum – taiteilijat ja kuraattorit rajoilla Martens, Joris: Suomalaista nykylitografiaa Frans Masereel Centrumissa

Vedoskokoelma

Litografiasalkku ”Yhdestoista hetki” 2007
Pro Litografian julkaisuja nro 1

Pro Litografia julkaisi ensimmäisen yhteissalkkunsa ”Yhdestoista hetki” loppuvuodesta 2007. Salkun kymmenen taiteilijaa ovat Kalle Berg, Tatjana Bergelt, Annika Dahlsten, Matti Hintikka, Ilona Ilottu, Juho Karjalainen, Inari Krohn, Kuutti Lavonen, Antti Ojala ja Pilvi Ojala. Litografiasalkku ensiesiteltiin näyttelyssä Galleria Nefretissä alkuvuodesta 2008. Tiedustelut: info(at)pro.litografia.fi

Vedoskokoelma

Pro Litografia on perustamisestaan lähtien koonnut etupäässä kotimaista nykylitografian vedoskokoelmaa. Kokoelma perustuu taiteilijoiden lahjoituksille ja se on tarkoitettu ainoastaan tutkimus- ja tallennuskäyttöön, ei myytäväksi.

Alapuro, Anna
Berg, Kalle