prolitog_top_1.jpg

Kuvia kiveltä

10.10.2010 – 16.1.2011 Etelä-Karjalan taidemuseo, Lappeenranta

Pro Litografian näyttelyssä ”Kuvia kiveltä” esittäytyy yksitoista taiteilijaa: Anna Alapuro, Ben Allal Ayad, Kalle Berg, Annika Dahlsten, Leonora Fredriksson, Matti Hintikka, Valpuri Kylmänen, Kuutti Lavonen, Vappu Rossi, Kaisu Sirviö ja Aila Tikkala.

Kivilitografia on nimensä mukaisesti kiveltä painettavaa grafiikkaa. Vanha kirjapainomenetelmä on taiteilijoiden käsissä jalostunut yhdeksi taidegrafiikan ilmaisuvoimaisimmista ja rikkaimmista muodoista. Suomessa litografiaa tekee tunnetuksi taiteilijoiden oma yhdistys Pro Litografia, joka tuo Etelä-Karjalan museoon näyttelyn ”Kuvia kiveltä”. Näyttely osoittaa litografian monipuolisuuden: kivi elää tekijänsä käsissä aina maalauksellisista piirroksista yksityiskohtaiseen valokuvajälkeen.

Pro Litografia on kuvataiteilijoiden vetämä yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää kiveltä painettavan litografian asemaa ja merkitystä sekä kivilitografian tulevaisuutta niin Suomessa kuin ulkomailla. Pro Litografia perustettiin vuonna 2003 ja siihen kuuluu tällä hetkellä 35 jäsentä.

Pro Litografia on pitänyt näyttelyitä mm. kansainvälisessä taidegrafiikan konferenssissa IMPACT 5:ssa Tallinnassa 2007, Raision taidemuseossa 2009 ja STG:n Galleria G:ssä 2009. Paraikaa teoksiamme on esillä belgialaisessa taidegrafiikan keskuksessa Frans Masereel Centrumissa.

« Takaisin näyttelyihin